S’atorguen les beques Joves Talents DISS de la Fundació Agbar a cinc joves que ja poden estudiar a la universitat

Ahir es van atorgar les beques d’estudis universitàries de la Fundació Agbar del programa «Joves Talents DISS» a cinc nous joves estudiants catalans premiats per aquest curs 2018-2019.

Amb les beques concedides, la Oumayya, en Zepi, el Jorge Alberto, el Patvakan i la Oumaima -els i les joves premiats- ja han pogut accedir aquest curs a la Universitat i començar la carrera que somnien. L’import de la beca els cobreix la matrícula, la carrera sencera i 1.500 euros per a despeses vàries. Els cinc joves se sumen als set estudiants de Grau que ja gaudeixen d’aquesta beca, cinc des de l’any passat i dues més des del curs 2016-17. Són l’Anggi, Pol, Houda, Christian, Inés, Sergi i Oussama, que ja estan complint la seva il·lusió: estudiar una carrera universitària que els permeti desenvolupar les seves habilitats i el seu coneixement.

L’objectiu és donar suport a la formació de joves amb talent però amb recursos econòmics limitats en l’àmbit de l’aigua i el medi ambient. Les beques, a les quals la Fundació Agbar destinarà 42.000 euros, estan especialitzades en els camps estratègics d’Agbar: transformació digital, innovació, sostenibilitat i desenvolupament social.

En una emotiva celebració, aquesta tercera edició de les beques DISS celebrada al Reial Cercle Artístic de Barcelona va aplegar als i les joves becats, els seus familiars, joves becats d’edicions anteriors, membres de la Fundació Agbar i de la CONFAVC.
A l’acte hi van intervenir el director de la Fundació Agbar, Eduard Pallejà; el president de la CONFAVC, Jordi Giró, el president executiu d’Agbar, Àngel Simon i una de les joves becades, Oumaima Seddik, que va parlar en nom dels joves beneficiats per les beques. També es va projectar el vídeo vivencial dels i les joves guanyadors.

El president de la Fundació CONFAVC, Jordi Giró, va destacar com l’atorgament de les beques, que són “petites coses que es fan possible, però que alhora són grans passos de l’ésser humà per a millorar aquesta societat”. Giró va subratllar que parlar de les beques és parlar de tres elements indestriables: talent, esforç i retorn. “El projecte és l’interès pel social de la Fundació Agbar –va destacar Giró-, és l’interès de la CONFAVC a través de l’Aula Actual de localitzar, avaluar i seleccionar junts a les tutores i directors/es dels centres educatius que més ho necessiten, a les alumnes que volen tirar endavant superant dificultats. És també una aposta de convivència i d’evidència de talent de les i els alumnes, és la responsabilitat que mostren els alumnes.” A més, Jordi Giró va subratllar la introducció de les tutories amb les famílies dels alumnes com una de les novetats d’aquesta edició, per tal de potenciar i compartir els èxits dels i les alumnes amb els familiars. El president de la CONFAVC, a més, va realçar com iniciatives com les beques DISS “permeten construir una societat més igual, amb més oportunitats per a totes les persones que tenen més dificultats.” A més, va finalitzar: “No té preu el retorn d’aquestes persones que tindrà cap els nostres barris i les nostres ciutats, cap el nostre país, cap a la construcció social de les persones amb el seu desenvolupament personal.”

Les beques “Joves Talents DISS” sorgeixen de la col·laboració entre la Fundació Agbar i la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), que és qui coordina el projecte a través de Aula Actual, que treballa amb instituts d’educació secundària de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Es tracta d’un programa per ajudar els col·lectius més vulnerables de la societat. Tots ells són joves amb un nivell acadèmic extraordinari que, per dificultats socials, no tindrien accés a estudis superiors. Ara poden fer-ho a la Universitat de Barcelona, la Universitat Politècnica o la Universitat Autònoma, els tres centres que participen al programa. A través d’ell, es volen donar oportunitats als joves que en els seus instituts s’ha detectat potencial en qualsevol dels vectors de transformació de la societat i de l’empresa seguint el model DISS (Digital, Innovador, Sostenible, Social), però que per la situació familiar no poden accedir a la universitat, bé sigui per mitjans econòmics o per falta de suport en el seu entorn.

El jurat de les beques, format per la responsable de projectes de la Fundació Aigües de Barcelona, Bea Beza; la directora del Museu Agbar de les Aigües de Barcelona, Sònia Hernàndez; el director d’Aula Actual, Jordi Balcells i la coordinadora de l’Aula Actual, Aurora Gómez, han subratllat “l’elevat esforç i la constància dels merescuts premiats”. A més de rebre la beca, els i les estudiants seguiran un procés d’acompanyament a través d’Aula Actual, des d’on s’ha remarcat que amb l’experiència amb edicions anteriors, ara es pot fer “una proposta didàctica de més qualitat com a resultat de l’experiència d’acompanyament. No hi ha una única manera, una única via correcta de fer-ho”, han subratllat des de la coordinació. A més, han conclòs: “La tutorialització que des Aula Actual oferim requereix d’un gran esforç de cohesió i cooperació, i al mateix temps permet a l’alumne l’abordatge de situacions i activitats d’aprenentatge, segons els seus interessos.”