Quin nou món estem impulsant?

Hi ha tres àmbits d’influència educativa  per a les generacions en etapa de formació. Ells són els que estan destinats a crear les bases del futur pròxim. Aquests tres pilars que encerclen  i condicionen les vides dels futurs gestors socials i que ara estan amb procés de formació i desenvolupament global, són: La família, l’escola i la societat civil en les seves diverses concrecions.

Avui ens centrarem  en el tercer àmbit, en els impactes que el context social  genera a nens i a pre adolescents,  espectadors  d’unes realitats socials  que els influeixen, moltes vegades, de manera inconscient i per tant sense  prou capacitat de jutjar-les i qüestionar-les.

Són col·lectius amb una capacitat de comprensió inacabada que, escolten i senten opinions dels pares i professors , també de  companys, capten imatges de  la TV , de gran impacte com, per exemple,  les de persones mortes sobre al terra de la Rambla el passat més d’agost. També  hauran vist  els cops de porra a gent gran, alguns sagnant per als impactes que reberen i que anaven associats a expressions d’agressivitat que es desprenien de la manera de pegar. Alhora veuen, grans moviments de masses que protesten. Hauran sentit, segur, que hi ha  gent a la presó  i que són considerats víctimes innocents per uns i delinqüents per altres. Potser nens que comparteixen classe i  barri, que creixen junts i que junts han de construir el futur, heretaran percepcions diferents de molts dels fets actuals. I és lògic que les emocions i els sentiments implicats en els fets, dificultin un bon enteniment i facin costoses les aliances per sumar i obrir horitzons nous.

Potser  ja és l’hora que la societat civil s’aixequi i controli els comportaments de polítics més centrats en defensar la seva quota de poder que crear oportunitats de

diàleg i de superació de confrontacions radicalitzades.

Siguem pedagogs en la projecció d’esperança en un món en el que la discrepància enriqueixi les opcions de desenvolupament en comptes de bloquejar-les.

Volem recuperar aquell document que va fer famós l’UNESCO, fa ja uns quants anys i que definint pautes per un model educatiu obert, parlava de la necessitat que  les ciutats i els grups de poder ens convertissin en actors generadors d’una capacitació més rica i plural, posant èmfasi en aprendre a ser i no solament en aprendre a saber.

A Catalunya  tenim persones amb prou potencial per crear valor i guanyar posicions en un futur molt dinàmic de transformació permanent si som capaços d’entrenar la tolerància i la comprensió social més enllà de posicionaments personals rígids o de blocs enfrontats i sense capacitat de diàleg.

Suggerim reflexionar sobre aquella afirmació que Barak Obama feia a una universitat dels EEUU : “ Allò de bo que tenim dins nostre, és més fort que el que tenim de dolent, el que ens uneix té més força que allò que ens separa”. I afegia: “mireu d’experimentar-ho en les vostres relacions”.

Si ens apartem d’aquests fets i situacions que empobreixen el relat de la societat en la que  participem, podríem aportar realitzacions i factors de valor que acrediten el potencial abans esmentat: recentment, Catalunya ha presentat vuit projectes de recerca en ciència que han estat avaluats entre els millors del  món.

S’ha incrementat en els darrers anys el nombre de persones que dediquen un temps al voluntariat en diferents àmbits de carències socials.

Concretant algunes realitzacions, hem d’esmentar l’aposta de la Fundació Agbar en fer possible que nois i noies amb rendiments intel·lectuals  molt alts en el batxillerat i amb importants carències econòmiques familiars, puguin cursar una carrera universitària.

Aula Actual, un programa d’informació i desenvolupament de la CONFAVC, està desenvolupant activitats amb joves, adults i grans, mitjançant tallers pràctics de desenvolupament de capacitats mentals, en el cas dels joves fent pràctiques de la capacitat emprenedora.

Barcelona ha creat un servei de suport a projectes de joves emprenedors mitjançant l’assessorament de professionals experts en aquest tema per avaluar la qualitat de les potencials inversions.

ESADE, acaba de crear el que anomena “La rambla de la innovació”, amb múltiples recursos tecnològics per emprendre i investigar a mode de laboratori de presa de decisions tecnològiques.

Tenim, per tan, motius per voler treballar en la superació d’aquells impediments i enfrontaments que fan difícil que moltes més iniciatives prosperin. No oblidem que  la població jove espera i es prepara per aprofitar la seva oportunitat.

Donem-los-hi unes bones plataformes de desenvolupament, eliminem barreres que els hi restaran capacitat competitiva, i els permetrà disminuir el gran percentatge d’atur, impulsem des de la societat civil que  les administracions inverteixin, més racionalment en allò que genera més benefici, pressionem perquè s’inverteixi més en I+D+I i estimulem l’esperit emprenedor i la capacitat d’autoaprenentatge per saber-se  adequar a la dinàmica de canvis que s’entreveu en els nous horitzons de futur.

Jordi Balcells, Director de l’Aula Actual.